Waarom LP’s de moeite waard waren

juni 13th, 2008  |  by | Published in Nieuws  |  4 Comments

Lang geleden, voordat internet downloaden mogelijk maakte, was het moment waarop een album (LP of CD) uitkwam hét event voor de fans. Nu is dat moment er niet meer. Tenminste, niet op de manier zoals platenmaatschappijen gewend waren het te creëren.

Check de video, en doe er je voordeel mee!

Via New Music Strategies.

Responses

  1. Rene says:

    juni 17th, 2008 at 13:13 (#)

    Erg leuke uitleg.. ik ben er absoluut mee eens dat het zo werkt.. mits het goed uitgevoerd wordt want je kunt er ook marketingtechnisch nog veel meer uithalen. Wat wordt de volgende grote leak? Metallica’s nieuwe album???

  2. T-tusz says:

    juni 23rd, 2008 at 13:20 (#)

    Ehmm.. dus ‘the leak’ wordt nu ‘the event’. hij heeft het over een fysieke plaat (LP) die je ging ophalen uit een winkel (sociale interactie) en waar je om gaf/voor ging zorgen (niet beschadigen van het product). Hoewel je een ‘leak’ als een belangrijke event kunt maken die je zelf kan ‘bepalen’ zo als Radiohead deed; je krijgt er niet bovenstaande elementen mee terug. Het blijven anonieme MP3’s die je download en waar je middels fora en msn over babbelt. Het ‘event’ (release/leak-date) mag dan vergelijkbaar zijn qua omvang, het is niet vergelijkbaar qua inhoud. Ik hoop toch echt dat er ooit iets bedacht wordt op het missen van dit stukje ‘romantiek’ van het fysieke product.

  3. Lykle says:

    juni 23rd, 2008 at 17:37 (#)

    @T-tusz ik ben het met je eens, het ene is geen goede vervanging voor het andere. Maar je kunt je natuurlijk afvragen of de ‘romantiek’ van het fysieke product nog langer besteed is aan een generatie die de cd al bijna niet meer zien als iets dat wat waard is. Ik hoop, met jou, dat dat nog wel zo is, want ik beleef(de) ook veel plezier aan het hebben van het fysieke product. Maar, om bij het Radiohead-voorbeeld te blijven, daar ben ik blij dat ik niet meer dan 5 euro verkoos te betalen voor de download. Ik vond het album namelijk niet leuk genoeg om er ook nog de lp/cd-versie van te hebben.

  4. T-tusz says:

    juni 29th, 2008 at 15:11 (#)

    In de oude tijd ging je luisteren bij je hardcopy-dealer.. en besloot je wel of niet tot aanschaf. 😉

    Gelukkig zijn er nog velen zoals ik die een betaalbare cd met mooi artwork prefereren boven mp3. Heb voor mezelf de ongeschreven regel dat als een download/album mij zo’n 5 tot 10 draaibeurten blijft boeien ik tot aanschaf over ga. komt de kwaliteit van mijn CD-kast ten goede en ik draai toch liever thuis cd’s dan dat ik een memorystick aan een draadje opstart.


Agenda