SMR: Wat zijn nou eigenlijk sociale media? (1)

juli 28th, 2009  |  by | Published in Nieuws, Social Media Research, Voorpagina  |  2 Comments

In de serie Social Media Research onderzoek ik de kansen van Social Media voor muzikanten.

Iedereen lijkt er de mond vol van te hebben, ik ook: sociale media. Voordat ik kijk naar de mogelijkheden hiervan voor muzikanten lijkt het me zinvol een definitie van sociale media te geven. Er zijn er nogal wat namelijk.

Definitie

Als ik wikipedia mag geloven zijn social media “online content created by people using highly accessible and scalable publishing technologies. Social media is a shift in how people discover, read and share news, information and content; it’s a fusion of sociology and technology, transforming monologues (one to many) into dialogues (many to many)”.

Kernwoorden: toegankelijk, schaalbaar, dialoog. Met name dat laatste is waar het om draait bij sociale media: er is niet meer één zender naar vele ontvangers. Het draait juist om de dialoog, conversatie! Op dat laatste begrip zal ik verder in deze serie dieper ingaan.

In gesprek

De slideshow ‘what the F**k is social media?‘ vat het bondig samen: “social media is people having conversations online”. Wat mij betreft is dat dé definitie: mensen met elkaar in gesprek. Op welke manier dat gebeurt (blogs, twitter, facebook) is niet zozeer relevant. Wat ertoe doet is dat mensen zichtbaar praten, ook over jou. De eerste stap is te ontdekken waar mensen het over jou hebben. Vanaf daar ga je je mengen in het gesprek.

In het volgende item in deze serie kijk ik naar een aantal voorbeelden van artiesten die zich mengen in de conversatie.

Responses

  1. lopendvuur says:

    juli 28th, 2009 at 12:05 (#)

    blogt: SMR: Wat zijn nou eigenlijk sociale media? (1) – http://tinyurl.com/ldfbkl

    This comment was originally posted on Twitter

  2. J.B. Dazen says:

    juli 28th, 2009 at 12:28 (#)

    Je noemt blogs, twitter, facebook, maar vergeet een hele belangrijke: YouTube. Communicatie via video is wat voor mij het fenomeen ‘social media’ echt openbrak. Met name in Nederland schijnen mensen dit nog niet echt door te hebben.


Agenda