SMR: 5 artiesten onder de loep genomen

september 20th, 2009  |  by | Published in Blog, Nieuwe muziek, Nieuws, Social Media Research, Voorpagina  |  4 Comments

In de serie ‘Social Media Research‘, kortweg SMR, onderzoek ik wat er gaande is op het gebied van Sociale Media en muziekpromotie. Het is de laatste tijd wat stil geweest rond dit onderwerp (onderzoek vergt ook zijn tijd..), maar vandaag kwam ik via EHPO een pareltje tegen.

Bas Grasmayer heeft namelijk een paper uitgegeven waarin hij 5 artiesten onder de loep neemt als het gaat om het gebruik van nieuwe media ter promotie van een release. Natuurlijk, Nine Inch Nails en Radiohead komen aan bod, maar ook minder breed besproken campagnes.Waar zijn paper echt meerwaarde biedt, is het feit dat hij elke campagne toetst aan een aantal trends die hij vooraf gedefinieerd heeft, namelijk:

  • Digitalizatie: het digitaal kunnen verspreiden van je product
  • Centralisatie en decentralisatie: het internet als verzamelplek, maar tegelijk spreiding over losse (sociale) netwerken
  • Premiums: exclusieve pakketten versus gratis downloads
  • Buzz: het gebruiken van internet om je verhaal te laten rondgonzen

In de paper lees je onder andere hoe Groove Armada maar matigjes gebruik maakt van deze trends. Concluderend maakt Bas de balans op

Do’s:

  • Geef een reden tot kopen: zorg dat wat je verkoopt (aanzienlijk!) meer waard is dan een mp3’tje
  • Freemium: overweeg om eerst gratis weg te geven en later met een (beter) tastbaar product te komen
  • Denk in pakketten: combineer verschillende items in je product, waardoor het meerwaarde krijgt
  • Buzz: maak de toegang tot je werk laagdrempelig, zodat mensen enthousiast worden. Deze mensen zijn in latere stadia erg waardevol
  • Co-branding: zoek partners op die een publiek bereiken wat jij moeilijker bereikt. Zorg ook dat jij de partner wat kan bieden (Groove Armada werkte bijvoorbeeld samen met Bacardi)

Dont’s:

  • Zonder overtuiging: wees er 100% van overtuigd dat je dit wilt. Niets is zo teleurstellend als een artiest die halvewege terugkrabbelt
  • Onnodige media inzetten: als het gewoon via facebook kan, maak dan niet je eigen facebook (Groove Armada verkeek zich hier op)
  • Betaling verwachten voor iets wat ook gratis te krijgen is

Wat mij betreft een goed set handreikingen om aan vast te houden. Sowieso zou ik iedere muzikant van harte aanraden om dit boekwerkje (slechts 20 paginas – vlot geschreven) door te nemen ter inspiratie.

Nu ben ik erg benieuwd: wie van de lopend vuur lezers heeft uit eigen hand voorbeelden van geslaagde of minder geslaagde acties? Heb je ooit met je band een hyves-campagne opgezet? Misschien een show laten adverteren op facebook? En hoe zie je daarin deze trends en conclusies terug?

Het gaat me niet om de ‘grote vissen’ in het verhaal – daar wordt al genoeg over geschreven. Ik wil juist weten wat de ervaringen van, excusez le mot, kleinere artiesten zijn. Laat maar komen!

Responses

  1. lopendvuur says:

    september 20th, 2009 at 09:31 (#)

    blogt: SMR: 5 artiesten onder de loep genomen – http://tinyurl.com/ktack4

    This comment was originally posted on Twitter

  2. Bram says:

    september 20th, 2009 at 12:20 (#)

    Interessante paper, die ga ik binnenkort even doornemen. Uit jouw verhaal haal ik vooral bevestiging, ik ben benieuwd wat er in de paper staat.

    Ik adviseer audiotransparent op dit vlak voor de campagne van hun derde album, Chekhov Guns, in november uit te komen. Intussen bouw ik aan de nieuwe website.

    Op de website zal de focus vooral op informatie, media & een webshop liggen. Het gebruik van het sociale web als community voor de band lijkt ook mij het meest voor de hand liggend, o.a. vanwege de laagdrempeligheid. De uitdaging daarbij is interactie te krijgen tussen al deze losse communities, waarvoor de website het meest logische centrum is. En als je dat goed voor elkaar hebt moet je natuurlijk ook nog écht iets te bieden hebben aan je followers…

    Ik kan nog weinig succes- of faalverhalen vertellen, maar de komende tijd zullen jullie het wel merken als audiotransparent er wat van bakt of niet. Het album zelf is alvast geweldig, dat scheelt! πŸ˜‰

  3. Bas says:

    september 20th, 2009 at 16:22 (#)

    Hey bedankt voor ’t bloggen over m’n paper!

    Ik denk dat ’t feit hoe over deze paper wordt geblogged al aangeeft wat de kracht is van iets gratis weggeven. Beginnen nu al klusjes binnen te lopen terwijl ik m’n scriptie nog af moet maken. πŸ™‚

    Eigenlijk hanteer ik nu een freemium model. Ik geef wat ik gratis weg kan geven ook gratis weg en dan hoop ik betaald te worden voor ‘premium’ werk (dus een leuke betaalde baan als ik klaar ben met m’n scriptie). Wat vergelijkbaar is met je muziek gratis weggeven en dan ontdekt worden door een games fabrikant die wilt dat je de soundtrack van een nieuwe game gaat maken bijvoorbeeld.

    Er zijn heel veel kleine success stories, waar helaas niet veel over wordt geblogged, maar misschien dat ik daar binnenkort nog een paar van op m’n blog zal aanstippen als ik er aan toe kom. πŸ™‚

  4. lykle says:

    september 21st, 2009 at 09:28 (#)

    RT @lopendvuur: blogt: SMR: 5 artiesten onder de loep genomen – http://tinyurl.com/ktack4

    This comment was originally posted on Twitter


Agenda