An evening with…..

mei 30th, 2008  |  by | Published in Nieuwe muziek

Lopendvuur is bij uitstek een platform waar bands geconfronteerd worden met de mogelijkheden op het gebied van marketing, zakelijk denken en communicatie. Daarom leek het me wel leuk om juist de kant van de muzikant en zijn/haar show extra te belichten. Want hoe goed je alle technieken ook weet toe te passen om je band in de spotlight te zetten, uiteindelijk is je performance datgene wat mensen zullen onthouden en nogmaals zullen willen zien.

Dit komt voor mij natuurlijk niet uit de lucht vallen. Ik ben zelf een groot fan van ‘bijzondere optredens’. Een show waarvan je merkt dat de artiest niet alleen goed begrijpt wat hij of zij wil uitstralen maar dit ook effectief heeft gebruikt om de show als geheel tot een onvergetelijke ervaring te maken. Maar hoe doe je dat?

Uiteraard is het belangrijk om jezelf en je doelgroep goed te begrijpen. Met je onversterkte ukele een Metal publiek bespelen is misschien 1,5 seconden grappig maar niet een hele set. Probeer je show daarom vooral als een soort script op te stellen, met een begin, een duidelijk einde en een spanningsboog. Vertel je verhaal. Met dien verstande dat een show van de plaatselijke boerenrock band waarschijnlijk niet heel veel baat heeft bij een narratief karakter, maar dat terzijde.

Een interessant voorbeeld is een optreden in bijvoorbeeld een lege kerk. Om een dergelijk optreden tot een goed product te maken is het niet voldoende om de plek zelf en de akoestiek als enige bijzondere elementen te maken. De performance zal veel sterker zijn als de muziek, de locatie, en het publiek elkaar versterken. Om dit te doen zul je eigenlijk een soort theater moeten willen maken waarbij je gebruik maakt van extra elementen om de ervaring van de locatie te versterken. Er moet dan ook een heus script gemaakt worden van wat wanneer precies gebeurd. In dit script kan er per nummer worden gekozen voor een bijzondere gebeurtenis die in de lijn van dat nummer ligt. Op deze manier wordt het publiek op verschillende manieren betrokken bij de show. Als het publiek begrijpt dat ze zelf ook onderdeel zijn van het slagen van een avond, dan zal dit de uiteindelijke ervaring van de avond versterken.

Dit is uiteraard een voorbeeld. Ik stel niet voor de we allemaal in een lege kerk moeten spelen. Voor Gothic bands vind ik dat sowieso een beetje een cliché. Ik denk dat het een essentieel onderdeel is van de naamsbekendheid van een band als de optredens meer zijn dan alleen de liedjes spelen. Als je meer doet dan dit zal het publiek veel eerder geneigd zijn een bepaalde connectie te krijgen met je muziek en je daarom te willen volgen. Hoe eenduidiger en concreter je product, des te beter zullen luisteraars zich persoonlijk aangesproken voelen. Dat is het begin van een loyale groep luisteraars, en die moet je toch echt hebben.

Comments are closed.


Agenda