Zet de puntjes op de i (MusicMaker workshop #5)

november 3rd, 2008  |  by | Published in Musicmaker, Nieuws

Tijd om de zakdoek te pakken: we zijn toegekomen aan het, voorlopig, laatste deel van onze cursus Web2.0 voor Bands. Maar niet getreurd, want wie de vorige afleveringen goed heeft gevolgd, heeft niet alleen de basics van een goede site, goede content en een goed netwerk in de vingers, maar ook – mede dankzij de gelijktijdige serie over bandpromotie – een perfecte pitch.

In deze laatste aflevering komen we toe aan de kleinste details, de echte puntjes op de i: een paar mooie kansen om niet te missen.

SCOOR VIA LAST.FM

Hoe kom je erachter waar jouw potentiële fans zitten? Eén van de manieren is om te achterhalen van welke bands en muziek jouw fans nog meer houden. Dat helpt je bijvoorbeeld om voorprogramma’s uit te kiezen (of realistischer: daar achteraan te gaan) die je écht een stapje verder kunnen helpen, omdat daar potentiële fans in de zaal staan. Zo’n marktonderzoekje kun je vrij makkelijk doen op Last.fm.
Last.fm is een eenvoudig te gebruiken online jukebox. Wie een account neemt, kan software downloaden die bijhoudt welke nummers hij of zij draait. Daarmee bouwt Last.fm een grote database op van muziek die kennelijk wat met elkaar te maken heeft. En zo kunnen anderen eenvoudig de naam van een willekeurige band intikken in hun Last.fm-player om verrast te worden door muziek die gerelateerd is aan de ingegeven band. Het is een hele leuke manier voor mensen om nieuwe muziek te ontdekken.
Wat je hier als band aan kunt hebben? Heel erg veel! Niet alleen omdat je in Last.fm je eigen nummers kunt uploaden, maar ook omdat je die kunt voorzien van koppelingen naar bands die in dezelfde muzikale hoek zitten. Daarmee komt jouw muziek in de playlist van argeloze luisteraars, potentiële fans! Maar je kunt bij Last.fm verder gaan: voor een paar euro kun je bannercampagnes voeren om nieuwe nummers extra te promoten bij luisteraars die jouw band nog niet kennen, maar wel veel luisteren naar bands die jij ‘gekoppeld’ hebt. Een tweede mogelijkheid is om Last.fm te betalen om je nummers extra te ‘pushen’ in de playlists van die andere – door jou aangewezen – bands. In beide gevallen presenteert Last.fm je vervolgens tot in het kleinste detail informatie over het aantal luisterbeurten, de hoeveelheid mensen die jouw track heel leuk vonden, skipten of slechts gedeeltelijk hoorden. Dat is pas gericht marktonderzoek! Zo kom je erachter of jouw band echt gewaardeerd wordt door mensen die fan zijn van Radiohead, of dat je die gedachte maar beter kunt laten varen.

BENUT ID3-TAGS OPTIMAAL!

Natuurlijk heb je de muziek van je band beschikbaar in de vorm van mp3’s, die zijn immers makkelijk te downloaden en door hun kleine bestandsgrootte heel handig te mailen. En natuurlijk hebben die mp3’s goed leesbare bestandsnamen zoals ‘Band X – Liedje Y.mp3’. Toch? Goed zo, maar het kan nóg beter! Omdat een mp3-bestand geen ‘echt’ audiobestand is, zitten er nog wat extra mogelijkheden in: ID3 tags. Die tags zitten overigens ook in AAC- en OGG-bestanden, maar hoe dan ook: iedere band zou de mogelijkheden van deze tags maximaal moeten benutten. Met ID3 tags geef je niet alleen aan wat de naam van de band en de titel van het nummer is, maar ook het genre en nog veel meer. De ID3 tags zorgen ervoor dat mp3-spelers ‘weten’ welk nummer dit is, van welk album en uit welk jaar, bijvoorbeeld. Je voelt ‘m al aankomen: met die ID3 tags kun je jouw (downloadbare) nummers ombouwen tot echte visitekaartjes met alle info die je verder nog wilt meegeven! Je weet inmiddels wat ze zeggen over demo-cd’s waarop geen contactinfo staat… Als je jouw contactgegevens niet in de mp3 stopt, loop je evengoed de kans dat een geïnteresseerd iemand uit de bizz je niet kan bereiken voor die ene gig die je groot maakt, of dat een enthousiaste luisteraar niet je website vindt om daar je cd te bestellen. Mensen zijn nu eenmaal lui, dus maak het ze zo makkelijk mogelijk.

En wat dacht je van het ‘taggen’ van je artwork? Je kunt er namelijk voor zorgen dat mensen ook je cd-hoes, logo en/of bandfoto te zien krijgen op hun mp3-speler. Niet relevant? Kijk eens goed om je heen: hoeveel muziekspelers beschikken tegenwoordig niet over mooie kleurenschermen? Precies! En dus is dit een kans die je vooral niet moet laten liggen om een retestoere indruk te maken!
Officieel zijn er verschillende standaarden ID3 tags, maar je zou in ieder geval de ID3v2 tags in moeten vullen. Het invoeren is overigens helemaal niet veel werk. Stop je nummers bijvoorbeeld in iTunes, en bewerk de ‘properties’ van de mp3 voordat je ‘m op je bandsite plaatst. En als je geen iTunes gebruikt, of het onhandig vindt om die tags te bewerken via het properties-scherm in Windows, zijn hier ook handige programmaatjes voor. Neem bijvoorbeeld Tag&Rename van softpointer.com. Overigens zijn ook songteksten leuk om ‘mee te taggen’. En een goed gekozen categorie zorgt ervoor dat jouw muziek meteen tussen de juiste bands terecht komt in de partyshuffle. Kortom: de mogelijkheden zijn – bijna – eindeloos, benut ze!

WAT WIL JE NOG MEER WETEN?

We hebben je in vijf edities de basics gegeven om een echte Web2.0-band te worden. Zijn we ondanks al onze inspanningen toch nog wat vergeten, of krijg je al doende nieuwe vragen? Laat het ons weten via musicmaker@lopendvuur.nl, dan springen we erin!

Deze serie artikelen maakten we samen met het blad MusicMaker. Lees de volledige reeks artikelen hier.

Comments are closed.


Agenda