SMR: het sociale aspect van social media

juni 10th, 2009  |  by | Published in Nieuws, Social Media Research, Voorpagina  |  6 Comments

Jean Parlette is een folktronica-kwartet dat zich actief bezighoudt met het gebruik van social media. Op een zonnige woensdagmorgen sprak ik Jos Blomsma en Laurens van der Meulen over hun ervaringen met het gebruik van onder andere Myspace, Hyves en Twitter. De heren blijken veel waarde te hechten aan het sociale aspect van social media. Logisch, toch?

Jean Parlette blijkt een zeer persoonlijke manier van communicatie erop na te houden. Volgens Jos is Jean Parlette ‘een vriendelijke band’. Mensen die zich toevoegen op hun sociale netwerken kunnen rekenen op een oprecht geïnteresseerde band. Laurens, over het toevoegen van vrienden op myspace / hyves:

We interesseren ons voor wie de ander is. Dat kan heel ver gaan, tot een samenwerking bijvoorbeeld als het om een geweldig schilder of videokunstenaar gaat. Dat kan ook in mindere mate als iemand gewoon fan wil zijn. Download onze muziek dan maar en bewijs ons daar een dienst mee. Wij geven jou een reden om ons te helpen. Ik denk dat dat een belangrijk verschil is.

De groep richt zich voornamelijk op Nederland en kiest zodanig voor myspace en hyves als belangrijkste sociale netwerken. Nu bestaan er naast hyves en myspace natuurlijk nog tig sociale netwerken. Hoe om te gaan met die wildgroei aan netwerken? En waarop baseer je de keuze om een sociaal netwerk wel of niet te gebruiken? Jos geeft opheldering:

Het heeft te maken met hoe je met je fans wilt communiceren en welk netwerk daarbij past.  Ook gebruiksvriendelijkheid is een factor. Hyves is zo ongebruiksvriendelijk dat ik het liever  zou overslaan, maar daarmee missen we een essentieel deel van onze doelgroep. Als ik de waarde van facebook had ingezien had ik dat ook wel in orde gemaakt.

Echt interessant wordt het als Jean Parlette haar intenties onthult om sociale media écht sociaal te maken. De groep wil graag de communicatie via sociale netwerken zo persoonlijk mogelijk maken, in plaats van zoveel mogelijk massa-mails aan haar gevolg te sturen:

Ik denk dat het belangrijk is om mensen in hun waarde te laten. We willen er naar toe dat je je postcode kunt opgeven zodat we nieuwsbrieven kunnen sturen die voor jou van belang zijn. Dat kun je steeds specifieker maken.

Jean Parlette hecht dus duidelijk waarde aan het nuttig inzetten van sociale netwerken, door gebruik te maken van gegevens die hen bekend zijn over de leden van het netwerk.

Wij kiezen ervoor om via hyves en myspace communicatie waardevol te maken. Als wij een mailing sturen naar onze hele mailinglist doen we dat alleen als het voor iedereen relevant is, bijvoorbeeld als er een nieuwe EP te downloaden is.

Laurens licht toe:

Eigenlijk is web2.0 daarvoor bedoeld. Een hoop bands begrijpen dat of niet, of proberen er misbruik van te maken, omdat het bij de massa werkt. Als je begrijpt wat de mogelijkheden zijn, zoals veel mensen die ons leuk vinden, dan pikken die mensen het ook niet als je ze zomaar gaat spammen.
[…]
sommige bands kiezen ervoor om een affiche te zijn, te communiceren naar de massa. Als 10% van die massa naar het affiche luistert is dat prima. Dan heeft de rest het affiche gezien en werkt het. Wat wij zeggen is dat we ons alleen maar op die 10% richten. We zijn bewust in een niche-markt bezig

We gaan nu naar een ontwikkeling toe waar het allemaal wat waardevoller en relevantere informatie wordt. Van waar we 10 jaar geleden waren – er was een bandje dat in de buurtkroeg speelde – ging dat naar heel groot. Nu gaat het weer een beetje terug, maar die buurtkroeg kan wel overal ter wereld zijn.

Over de werking van verschillende social media sites bestaat wel wat wroeging. Jos weet er gelukkig een mooie metafoor aan te koppelen:

het zijn eigenlijk allemaal een beetje rot-sites, myspace en hyves. Alsof je een eieren kookt in een koffiezetapparaat. Het kan, maar het is er niet voor bedoeld.

Dat is duidelijk. Laurens ziet hierin juist kansen om je als band te onderscheiden:

Het internet is een Zwitsers zakmes. Het truukje is om dingen bewust anders te gebruiken en daardoor iets bijzonders te doen. […] Je gebruikt iets waarvoor het niet bedoeld is en daardoor valt het op.

Jean Parlette lijkt duidelijk te weten welke media in te zetten en heeft een duidelijk beeld voor ogen als het op persoonsgerichte communicatie aankomt. Ik kan alleen maar wensen dat elke band zo bewust om zou gaan met de middelen die tot hun beschikking staan. Rest de vraag:
Wat is voor jou het sociale aspect van social media?

(overigens is Jean Parlette druk doende Het Systeem te ontwikkelen en testen, een vooruitstrevende tool voor de band. Of de werking van Het Systeem al wereldkundig gemaakt mag worden is mij onbekend, dus hopelijk later meer daarover)

Muziek van Jean Parlette vind je op www.jeanparlette.nl
Een kijkje in de keuken krijg je op hun twitter

Responses

  1. lopendvuur says:

    juni 10th, 2009 at 10:10 (#)

    blogt: SMR: het sociale aspect van social media – http://tinyurl.com/n8nh9z

    This comment was originally posted on Twitter

  2. lykle says:

    juni 10th, 2009 at 10:13 (#)

    RT Band aan het woord op @lopendvuur: SMR: het sociale aspect van social media – http://tinyurl.com/n8nh9z (via @riekus)

    This comment was originally posted on Twitter

  3. Lykle de Vries says:

    juni 10th, 2009 at 10:15 (#)

    Mooi stuk! Fijn om inzicht te krijgen in hun aanpak. Maar, wat betekent die R in SMR nou eigenlijk?

  4. SMR: de sociale roadmap voor muzikanten :: Lopend Vuur says:

    juli 24th, 2009 at 10:00 (#)

    […] voor de inzet van sociale media voor muzikanten. Eerder nam ik al een kijkje in de keuken van Jean Parlette. Na een tijdje radiostilte, interviews met onder andere Destine en een hoop lees- en speurwerk, heb […]

  5. Voor €1500 ben je vriend-voor-het-leven van Jean Parlette :: Lopend Vuur says:

    november 20th, 2009 at 15:30 (#)

    […] bij Lopend Vuur, zowel online als offline. Onlangs werden ze door @riekus nog geïnterviewd over hun Social Media activiteiten. En op 22 november lanceren ze een Social Media Strategie van formaat: Le […]

  6. iPhone spektakels en meer dingen die Frank niet interessant vindt | Frank Goverts says:

    januari 14th, 2010 at 09:05 (#)

    […] System Jean Parlette, die toch al bekend staan om hun Social Media activiteiten, hebben op 22 november Le System gelanceerd. Het systeem is een soort abonnement op Jean Parlette. […]


Agenda