SMR: de sociale roadmap voor muzikanten
juli 24th, 2009 | by riekus | Published in Nieuwe muziek, Nieuws, Social Media Research, Voorpagina | 3 Comments
In de reeks Social Media Research onderzoek ik kansen voor de inzet van sociale media voor muzikanten. Eerder nam ik al een kijkje in de keuken van Jean Parlette. Na een tijdje radiostilte, interviews met onder andere Destine en een hoop lees- en speurwerk, heb ik nu mijn ‘roadmap’ uitgestippeld: mijn visie op muzikanten in het huidige medialandschap. Daar houdt deze roadmap echter niet op: in de laatste 2 onderdelen werp ik een blik vooruit: waar kan het gebruik van social media naartoe gaan?
De komende maand zal ik onderstaande roadmap punt voor punt toelichten, met praktijkvoorbeelden erbij.
- Social Media?
- Wat is het nou precies?
- Case studies: wie maken er al goed gebruik van?
- Gebruik van Social Media: de basics
- Converseer
- Wees centraal
- Wees persoonlijk
- Wees continue
- Luister naar je fans, leer van ze
- Leer je fans tools te gebruiken
- Mogelijkheden om meer uit Social Media te halen
- Lees je statistieken
- Lange termijn relaties aangaan met de ‘top’ van je fans
- Vind opinieleiders en geef ze een reden om jou leuk te vinden
- Geef dingen weg
- Toekomstmuziek: kansen voor muziek en Social Media?
- aggregeren
- Maak gebruik van kruisbestuiving
- Wees mobiel
- Widgets en apps
De invulling hiervan staat natuurlijk open voor discussie. Heb je ideeën voor een case study (ik heb er zelf al wat) ? Mis je iets? Sla ik ergens de plank volledig mis? Laat het weten in de comments.
juli 24th, 2009 at 10:00 (#)
blogt: SMR: de sociale roadmap voor muzikanten – http://tinyurl.com/lpom8y
This comment was originally posted on Twitter
juli 24th, 2009 at 11:46 (#)
Interessant, ik kijk uit naar het vervolg !
juli 24th, 2009 at 12:39 (#)
Een punt dat me van wezenlijk belang lijkt: zorg dat je iets anders doet dan de rest.